Esmaspäev, 26.oktoober algas Eestimaal nagu iga tavaline esmaspäeva
hommik. Nädal kujunes tulla põnev, sest meedial oli, millest lõksutada:
rahandusminister Ligi pidi tagasi astuma, sest solvas oma koalitsioonikaaslast
Ossinovskit ning lähenevate valimiste tõttu andis selle ümber tolmu kõvasti
keerutada ning lõbu laialt. Kogu selle „lõbu“ rikkus aga ära üks Viljandi
koolipoiss, kes hommikul kooli minnes pakkis muuhulgas ka oma koolikotti isa
relva. Eesmärk olla olnud üks: lasta maha oma saksa keele õpetaja.
Pärastlõunal ühes Viljandi koolis need lasud ka kajasid ning klassis tunnis
olnud õpetaja oli surnud. Lühidalt: tapetud. Uudis levis kiiresti
massiteabevahenditesse ning palju inimesed Eestis olid jahmunud ja šokis.
Kuidas sai selline asi juhtuda?! Mida see siis nüüd tähendab?! Meil,
Eestis ja koolitulistamine????? No iseenesest pole see koolitulistamine muidugi
mingi uus asi: aeg-ajalt ikka kuuleb, et kusagil kaugel, Ameerikamaal, sellist
asja juhtub üsna tihti. Ja Soomeski oli selline juhtum mõni aeg tagasi. Aga
kohe kindlasti sellist jama ei saa juhtuda ju Eesti koolis!!!! Tulge mõistusele
ometi! Paraku siiski vist selliste küsimuste esitajatel tuli tõsiasjaga
leppida, sest üksteise järel andsid intervjuusid psühholoogid, õpetajad jne.
Koolitulistamine Eestis oli muutunud karmiks faktiks ning üks õpilane tappis
kaasõpilaste silme all õpetaja.
Kui aga järele mõelda, siis kas ikka on tegemist millegi ootamatuga? Ega
vist ei olnud küll. Teadsin juba umbes sajandi algusest peale, et ühel päeval
kõlavad lasud ka Eesti koolis. Lihtsalt puutusin kokku paari karmi faktiga ning
seetõttu olin vist Eestis üks väheseid, kes seda kuuldes mõtles: ja see aeg
ongi siis tõesti kahjuks juba käes ...
Viimastel päevadel on palju räägitud sellest, mis tegelane see relvakangelasest
noorehärra siis ka oli. Teda on iseloomustatud küll nii- ja naapidi. Iga endast
lugupidav meediaväljaanne on oma pühaks kohuseks võtnud lahkama hakata ühe noore
inimese hingeelu, teadmata üldse, mida ta endast tegelikult kujutab. Üks on
selge: 15.aastane poiss on tapnud inimese ning kui kohus ta süüdi mõistab, siis
on ta ka kurjategija. Kuni pole olnud kohust ja jõustunud süüdimõistvat
kohtuotsust, ei saa me temast rääkida kui kurjategijast.
Väga palju ja ülivõrdes on räägitud aga saksa keele õpetajast, kelle
pihta noormees tule avas. Proua oli aasta õpetaja tiitli omanik, tõeline
õpetaja, koolielu hing jne. Ma ei kahtlegi selles, et ta oli selline õpetaja,
kes oskas õpetada ja nõudis nii eneselt kui ka õpilastelt. Ei kahtle ka selles,
et ta oli suurepärane pedagoog, kellelt võiks igaüks meist midagi õppida.
Ometigi aga tuleb esitada üks küsimus: kas ta ikka oli nii suurepärane õpetaja
ja inimene, kui temast räägitakse? Mis tegelikult oli tema ja selle poisi vahel
juhtunud? Niisama üks noormees ei lähe hommikul kooli, relv kotis ja ei oota
peaaegu et koolipäeva lõpuni ning alles siis tulistab. Miskit pidi olema
juhtunud juba varem. Ja see miskit oli sundinud ühte noor inimest hoolikalt
kavandama plaani ning kannatlikult ootama saksa keele tunni algust. Neid
küsimusi esitades tekibki rida küsimusi, millele vastust vist enam ei saagi. Ja
tekib ka väike kahtlus, kas ikka ohver oli nii ideaalne õpetaja, kui temast
räägitakse. Niisama ei hakka keegi teise pihta ju tuld avama?
Noormees väitis, et tal oli probleeme õpetajaga ja nagunii poleks keegi
teda uskunud. Karta on, et ta räägib õigust, kuid kahjuks on need ainult tema
sõnad ning vastulauset ei tule.
Medalil on ikka kaks külge. Selle üks külg - koolipoiss peab oma elu
edasi elama nii nagu oskab; medali teine külg - õpetaja – on meie seast
lahkunud. Räägitagu tulevikus mida tahes sellest loost, tõde ei saa me vist
kunagi teada. Tõde on lihtsalt kusagil seal poisi ja tema õpetaja vahel ning
peab olema vait.
Juba aastaid on õppeaasta alguses ikka ajalehtedes olnud üks anekdoot
Jukust ja õpetajast: Juku kutsuti tunnis vastama ning ei olnud ta õppinud
eelmine tund antud teemat. Õpetaja teatas Jukule, et kahjuks tuleb talle panna
mitterahuldav. Juku korjas selle jutu peale põuest välja automaadi ning ütles: „Õpetaja,
äkki mõtlete hinde suhtes ümber?“ Selle peale tiris õpetaja laua alt välja kuulipilduja
ja ütles: „Kahju küll Juku, aga ma ei kavatse ümber mõelda.“ Paalalinna koolis
toimunu taustal see anekdoot enam naerma ei panegi eriti. Tulistamine koolis
oli reaalsus siiski.
Tuleb loota, et need lasud Viljandis ühes koolis jäävad viimasteks
laskudeks koolimajas... Tuleb loota, et tulevikus ei tule õpetajad tööle
kuulivestis ja revolvriga, sest elu on ohus...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar